Mistä tulee sana "jonninjoutava"? Mitä tuo "jonnin" tarkoittaa?

Kysytty

Mistä tulee sana "jonninjoutava"? Mitä tuo "jonnin" tarkoittaa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Jonni-sanasta on kysytty myös Helsingin kaupunginkirjaston Kysy.fi-palvelussa.

Sanan alkuperälle on useita selityksiä. On arveltu muun muassa, että jonni voisi olla genetiivimuoto sanasta jonkin. Sen on esitetty olleen konjunktio tai deskriptiivinen sana. Suomen murteiden sanakirjan mukaan jonni on viitannut myös suutarin käyttämään alasimeen.

Voit lukea vanhan vastauksen täältä:

http://www.kysy.fi/kysymys/jos-joku-jonninjoutava-niin-mika-se-jonni

4 ääntä

Kommentit

Jonninjoutava vaikuttaa olevan savolaista perua ja alunperin "johonnijjoutava" eli yleiskielellä johonkinjoutava. Kaikenlainen turha tavara ja turhat ihmisetkin joutavat mennä johonkin. Johonnijjoutava lyhentyy helposti muotoon jonninjoutava ja siinä auttaa se, että suomessa on runsaasti vastaavia ilmauksia joissa on alkusointu ja yhdyssanan alkuosa on yleensä kaksitavuinen. Esimerkiksi typötyhjä, täpötäysi, upouusi, putipuhdas, supisuomalainen, ypöyksin, raivoraitis jne.