Mistä tulee sana haarniska? Mistä se juontaa juurensa?

Kysytty

Mistä tulee sana haarniska? Mistä se juontaa juurensa?

Vastaus

Vastattu

Sotilaan metallista suojavarustusta merkitsevä haarniska on lainaa muinaisruotsin sanasta harnisk, joka puolestaan juontuu saksan kautta muinaisranskasta. Suomen kirjakielessä haarniska on esiintynyt Agricolasta alkaen.

Kaisa Häkkinen, Nykysuomen etymologinen sanakirja

9 ääntä

Kommentit

Mikähän se muinaisranskan sana on?

Etymologinen ruotsin sanakirja luettelee ruots. muodot harnesk, härnisk, harnisk ja vanhat ranskalaiset herneis, harnas, harnais. Muissa skandinaavisissa kielissä ja saksassa on samantapaisia sanoja, italiassakin kun karsitaan sananalkuinen h.
Ranskan Akatemian sanakirja puolestaan viittaa skandinaaviseen lainaan:
https://www.dictionnaire-academie.fr/article/A9H0212