Mistä tulee rintojen lempinimi "daisarit"? Juicen biisistä vai jostain vielä kauempaa?

Kysytty

Mistä tulee rintojen lempinimi "daisarit"? Juicen biisistä vai jostain vielä kauempaa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Daisarit on slangisana, Helsingin slangia. Daisarit sanaa on käytetty Helsingin slangikielessä jo 1940-luvulta lähtien (lähde: Heikki Paunonen: Tsennaaks Stadii, bonjaaks slangii: Stadin slangin suursanakirja vuodelta 2000. Edvard Eddu Janzonin kirjassa Rundi stadis, välil snadis on stadin slangisanasto, jossa myös mainitaan daisarit. Kirja kertoo 1950-luvun Helsingistä. Molemmat em. kirjat eivät kerro enempää kyseisen slangisanan alkuperästä.

5 ääntä
Asiasanat

Kommentit

https://kaino.kotus.fi/ses/?p=article&etym_id=ETYM_c00ec8c3cf89a8d1e926…

disarit (1910–) ’rinnat’, rinn. disat, tisarit (1910–), tisat, tiserot, dirsat, daisarit (1940–), daissarit, daisat, daisut, dasset
< ru diss, murt. disse, dise, tiss ’rinta; utare; tutti’ (no tissa, as tiss, tisse, sa Zitze jne.); vanhempi laina samasta sanasta on sm tissi, joka voi osittain olla tässä mainittujen varianttien taustalla.

Kopioidessa käy niin että lyhenteet eivät erotu muusta teksistä. Kun kurkkaa linkin takaa, selviää että 'ru' on ruotsi, 'no' norja, 'as' ja 'sa' saksan muotoja, ja 'sm' on suomi.