Mistä tulee nimi Kanninen? Merkitseekö kanni jotakin?

Kysytty

Mistä tulee nimi Kanninen? Merkitseekö kanni jotakin?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Sukunimet / Pirjo Mikkonen, Sirkka Paikkala (Helsingissä : Otava. 2000) –teos kertoo Kanninen-sukunimestä seuraavaa:
Nykyiset sukunimet Kanninen ja Kanniainen saattavat sisältää kahta aivan erilähtöistä ainesta. Kanni on impilahtelainen suku, Kanninen suku paitsi Impilahdella myös Ilomantsissa, Korpiselässä, Tuupovaarassa, Pälkjärvellä, Sortavalassa, Raudussa ja Inkerissä. Karjalaiset ovat ilmeisesti vieneet nimen Pohjois-Suomeen: Kannala on talo Tornionlaaksossa, Kanni esiintyy Simossa, Kanniala on talo Iissä ja Kanniainen suku Oulussa. Lappalaisetkin ovat käyttäneet henkilönnimeä Kanne, jota T.I.Itkonen on verrannut suomalaisten sukunimiin Kanninen ja Kanniainen. Jouko Vahtola on pitänyt Peräpohjolan Kanna-, Kanni-nimiä ortodoksisen ristimänimen Kanana (Konon) sisäheittoisina muunnoksina. Viljo Nissilä on asettanut Karjalan Kanni-nimien rinnalle venäläiset sukunimet Kanin ja Kanov, mutta ei mainitse Kanana-nimeä vaan huomauttaa, että nimen lähtökohta on epäselvä, ja muistuttaa läntisen kirkon piirissä esiintyvistä Kanni-nimistä. Kanninen onkin sukunimi Pälkäneellä ja Rautalammilla. Nimestä on useita keskiaikaisia merkintöjä Länsi-Suomesta. Keskiaikaisessa Ala-Satakunnassa ja Lounais-Hämeessä voisi kyse olla skandinaavisesta nimestä Kanne (riimukivien Kani). Huittisten Kanni on epävarmasti yhdistetty muinaisruotsalaiseen lisänimeen Kansten. Nimi voi olla myös sama kuin esim. muinaistanskalaisten tai saksalaisten tuntema, jolloin kyseessä olisi alkuaan kannunvalaja tms.
Suomen murteiden sanakirja (Helsinki : Kotimaisten kielten tutkimuskeskus : Edita. 1999) kertoo kaksi esimerkkiä sanasta kanni. Janakkalasta saadun esimerkin mukaan kanni tarkoittaa samaa kuin kannokko, kantoinen maa. Kittilässä kanni on puolestaan tarkoittanut noin kymmenvuotiasta lasta, poikasta. Suomen sanojen alkuperä : etymologinen sanakirja (Helsinki : Suomalaisen Kirjallisuuden Seura : Kotimaisten kielten tutkimuskeskus. 1992) ja Nykysuomen etymologinen sanakirja / Kaisa Häkkinen (Helsinki : WSOY, 2004) eivät kerro sanasta kanni tai kannokko mitään.

22 ääntä

Kommentit

Kannisia myös Antreasta Kannilan kylästä.