Mistä tulee kieleemme kysymys ”mitä kuuluu?”

Kysytty

Mistä tulee kieleemme kysymys ”mitä kuuluu?”

Vastaus

Vastattu

Verbi kuulla kuuluu suomen kielen sanojen vanhimpaan perusaineistoon, suomalais-ugrilaisiin tai uralilaisiin sanoihin. Ne kuvaavat usein jokapäiväiseen elämään ja ihmisen lähipiiriin kuuluvia asioita. Juuri sanojen jatkuva käyttö on auttanut niitä säilymään kielessä läpi vuosituhansien.

"Mitä kuuluu?" on idiomi eli ilmaus, jonka alkuperäismerkitys on vertauskuvallisen käytön kautta sumentunut ja jolle on muotoutunut uusi itsenäinen merkitys. Ruotsin kielessä sanonta on muodossa "Vi hörs", kuulemisiin.

Lisätietoa:
Vanhan kirjasuomen sanakirja: kuulla
Suomen murteiden sanakirja: kuulua
Kotus: Mikä on verbin kuunnella alkuperä?

2 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Hyvä (oululainen) kirjastonhoitaja!
Mikä on täsmällinen lähdeviite sille tiedolle, että "Mitä kuuluu" on idiomi jolle on muotoutunut uusi itsenäinen merkitys
ja erityisesti
sille, että sanonta on ruotsissa "Vi hörs"? Miten tämä jälkimmäinen yhteys selitetään käyttämässänne lähteessä?