Mistä tulee Karjalan ent. Kurkijoen kylän Elisenvaaran nimi? Liittyykö henkilöön, esim. Eilise. Elisa, Elsa? Milloin nimi on otettu käyttöön?

Kysytty

Mistä tulee Karjalan ent. Kurkijoen kylän Elisenvaaran nimi? Liittyykö henkilöön, esim. Eilise. Elisa, Elsa? Milloin nimi on otettu käyttöön?

Vastaus

Vastattu

Nimistöntutkija Viljo Nissilä johtaa Elisenvaaran nimen ortodoksisista ristimänimistä Elessie ja Elissie, joiden taustalla ovat kreikan Elissaios ja heprean Elisa ('Jumala on pelastus'). Nissilän teoriaa puoltaa vahvasti se, että Elisenvaarasta on tallennettu asiakirjoihin sellaisia murteellisia muotoja kuin Elessivvuara, Elisevvuara ja Elessiivuara.

Välittömimmin Elisenvaaran nimi saattaa perustua Nissilänkin mainitsemiin Elissaioksen venäjänkielisiin muotoihin Elisei ja Jelisei. Elisenvaaran kylässä syntynyt Olavi Kallioniemi viittaa muistelmiensa luvussa 'Elisenvaaran nimi' Karjala-lehdessä vuonna 1964 julkaistuihin korkea-arvoisen ortodoksisen kirkkohallinnon virkamiehen kirjoituksiin, joiden mukaan nimi on syntynyt miehen nimestä Jelisei. Nimimerkillä Rehennys esiintynyt kirjoittaja arvelee aikanaan Raja-Karjalasta länteen siirtyneen väestön reitin kulkeneen kylän kautta. Osa matkalaisista on jäänyt tänne ja kylä tullut sittemmin nimetyksi sinne perheineen asumaan asettuneen Jelisei-nimisen miehen mukaan. Venäläisten ja ruotsalaisten rekisteriviranomaisten suurpiirteisten kirjausten myötävaikutuksella nimi on sitten vähitellen vakiintunut Elisenvaaraksi.

Varhaisin Viljo Nissilän aineistosta löytyvä maininta Elisenvaarasta (muodossa Elisien wara) on vuodelta 1589.

Lähteet:
Viljo Nissilä, Suomen Karjalan ortodoksinen nimistö. – Teoksessa Viipurin suomalaisen kirjallisuusseuran toimitteita. 1
Olavi Kallioniemi, Elisenvaarassa ja evakossa