Mistä tulee ja mihin perustuu sanonta olla "oma lehmä ojassa"?

Kysytty

mistä tulee ja mihin perustuu sanonta olla "oma lehmä ojassa"?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Useimmiten tällaisten ikiaikaisten fraasien ja sanontojen perimmäistä alkujuurta on vaikeaa tai mahdotonta selvittää - toisin kuin "lentävien lauseiden", jotka taas yleensä ovat selkeästi suoria sitaatteja joltakulta. Myöskään tämän lehmälausahduksen alkuperä ei selviä käytettävissäni olevista lähteistä. Maaseutuympäristössähän ilmaus lienee syntynyt, mutta hakuteokset eivät kerro kuka ensimmäisenä on keksinyt käyttää kyseistä konkreettista ongelmaa kuvaamaan abstraktimpaa tilannetta. Sanonta itsessään kyllä tuntuu kertovan sen, että itse kukin rientää kärkkäämmin pelastamaan pinteestä omaa lehmäänsä kuin naapurin lehmää.

Erkki Karin teos "Naulan kantaan : nykysuomen idiomisanakirja" kertoo vain ilmauksen merkityksen: oma etu kysymyksessä. Uudemmassa kirjassa "Suurella sydämellä ihan sikana : suomen kielen kuvaileva fraasisanakirja" annataan merkityksen lisäksi myös seuraavat esimerkit idiomin käytöstä:
Lappalaisella itsellään ei ole oma lehmä ojassa eli tilan rantoja kaavoituksen piirissä. EU:n öljy- ja hiiliyhtiöillä on oma lehmä ojassa, kun ne painostavat poliitikkoja. Yhdysvalloilla on oma lehmä ojassa.

76 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Lauseessa vaikuttaa myös suomen kielelle tyypillinen alkusointu: Oma lehmä Ojassa.
Ottaa onkeen, nyt otti ohraleipä, onnenonkija.
Mummon mussu, taaton tassu, Maijan marakatti.
Kalevala on täynnä alkusointuja. Vaka vanha Väinämöinen, Marjatta matala neiti, uusi ura urkenevi....

Sai vettä ennen naapurin lehmää ja peitti koko ojan. Vesi loppui kun naapurin lehmä pääsi ojaan.

Sanonta tarkoittaa sitä, että jonkun asian valmistelu on puolitiessä ja muut eivät sitä ehkä tiedä. Lehmän astutuksessa lehmä talutetaan ojaan. Tämä helpottaa sonnin nousua lehmän selkään ja helpottaa myös lehmää, jos sonni on iso. Sanonta jatkuu usein … ja sonni hukassa! eli asian tekeminen jääkin puolitiehen