Mistä tulee auton tuulilasinpyyhkimestä käytetty termi pissapoika?

Kysytty

Mistä tulee auton tuulilasinpyyhkimestä käytetty termi pissapoika, onko sillä ehkä jotain tekemistä sen pissaavan pojan patsaan kanssa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Pissapoika-nimityksen yhteyttä kuuluisaan Manneken Pis -patsaaseen ei käytettävissä olevien lähteiden perusteella ole sen helpompi kiistää kuin vahvistaakaan. Heikki Paunosen Stadin slangin suursanakirja Tsennaaks stadii, bonjaaks slangii ajoittaa sanan merkityksessä "auton tuulilasinpesin" 60-luvulle. Sen varhaisin kirjallinen esiintymä, jonka onnistuin löytämään, on vuoden 1959 lopulta, nimimerkin "Autokulkuri" yleisönosastokirjoituksesta Helsingin Sanomissa 19.11., eli nimitys on noin kolme vuosikymmentä itse keksintöä myöhäisempi. (Erinomainen tiivis suomenkielinen esitys tuulilasinpyyhkimien ja -pesimien historiasta löytyy John Dayn kirjasta Auto : Benzistä ja Daimlerista nykypäiviin.)

Yksi mahdollinen innoittaja nimitykselle voisi olla Suomen Gummitehtaan valmistama "pissapoika"-pilailuväline. Se oli pientä poikaa esittävä patsas, johon letkulla liitettiin vedellä täytetty säiliö. Säiliötä pumpattaessa vesi kulkeutui patsaaseen ja suihkusi ulos. Tämän pissapojan valmistusaikaa eivät lähteeni valitettavasti määrittele, mutta Suomen Gummitehdas -nimen käyttö sen yhteydessä on omiaan viittaamaan siihen, että se on ollut ennen vuotta 1959, jolloin Suomen Gummitehtaan nimeksi muutettiin Suomen Kumiteollisuus. Mitä tulee Suomen Gummitehtaan pissapojan ja Brysselin pissapojan väliseen suhteeseen, on hyvin mahdollista, että jälkimmäinen on toiminut edellisen (ja kukaties sitä kautta myös tuulilasinpesimen nimityksen) innoittajana, mutta  - kuten sanottu -  pitäviä todisteita tämän puolesta ei ole sen enempää kuin sitä vastaankaan. Huomionarvoista kuitenkin on, että pissapojallamme ei juurikaan tunnu olevan ulkomaisia vastineita - tai en ainakaan sellaisiin törmännyt. Jos Manneken Pis olisi innoittanut suomalaisia autoilijoita tuulilasinpesimen nimeämisessä, voisi kuvitella, että ainakin muutamasta muunkin eurooppalaisen kielen autoilutermistöstä "pissapojan" tapainen sana olisi löydettävissä.

https://www.finna.fi/Record/siiri.urn:nbn:fi-vapriikkihttp%253A%252F%252Fmuseosiiri.tampere.fi%253A8080%252FESINE%252Fcontent%252FSIR_EXEC%252Fimages%252Fprimary%252F20031203%252F10704585751290.jpg

6 ääntä

Kommentit

Eikö ole mahdollista, että "pissapoika"-pilailuvälineen esimerkkinä toimi Manneken Pis? Jolloin voitaisiin sanoa sen olleen innoitus pissapoika-sanan käytölle, koska se johti pilailuvälineeseen joka taas sanan käyttöön?