Mistä tiedän, onko kirja 'oikea' kirja, vai pokkari? Joka kerta varattaessa näyttää tulevan pokkari, enkä näe lukea niitä.

Kysytty

Moi!
Mistä tiedän, onko kirja 'oikea' kirja, vai pokkari?
Joka kerta varattaessa näyttää tulevan pokkari, enkä näe lukea niitä.

Joskus aiemmin muistan että se löytyi tiedoista, nyt en enää löydä.
Tämä on aika turhauttavaa!

Vastaus

Vastattu

Teoksen painostietoja pääsee Vaski-verkokirjastossa silmäilemään haun jälkeen klikkaamalla ensin teoksen nimeä ja sitten kohtaa näytä kaikki tiedot. Kuvailutietojen lopussa kohdassa ISBN ilmoitetaan, onko teos sidottu (eli kovakantinen) vai nidottu (eli pokkari). Usein myös kuvailutietojen alkupuolella mainittava teoksen ulkoasu antaa viitteitä painoksesta: jos kirjan kooksi on ilmoitettu 18 cm, on se melko usein pokkarikokoa.

Varhaisempien, kovakantisten painosten varaamisessa on sekin etu, että niitä joutuu yleensä jonottamaan vähemmän. Asiakkaat varaavat usein ensimmäisen näkemänsä painoksen, joka on usein pokkaripainos. Pokkaripainokset tulevat hakutuloksissa tyypillisesti ensimmäisinä, sillä ne ovat yleensä uudempia painoksia kuin kovakantiset. Tämä johtaa helposti kirjastossa tilanteeseen, jossa kovakantista Finlandia-voittajaa on kirjastoissa hyllyt täynnä, mutta kymmenet asiakkaat jonottavat kolmea tuoreempaa pokkarinidettä. Maltti on siis valttia, ja hakutulosten syvempi kaivelu voi säästää sekä lukijan silmiä että jonotusaikaa.