Mistä teoksesta löytyisi Lauri Pohjanpään "jellonaksi minäkin sitä ensin luulin - - " Etsin tekstiä runoesitystä varten. Olen etsinyt sitä runokokoelmista,…

Kysytty

Mistä teoksesta löytyisi Lauri Pohjanpään "jellonaksi minäkin sitä ensin luulin - - "
Etsin tekstiä runoesitystä varten. Olen etsinyt sitä runokokoelmista, mutta tiedossani on vain tuo sitaatti, joka ei ole vienyt lähteelle

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Runo ei ole Lauri Pohjanpään vaan Oiva Paloheimon. Runo on nimeltään Auttamaton Pekka. Runon Pekka arvelee villakoiraa jellonaksi eikä muuta mieltään, vaikka äiti toruu häntä uhmakkaaksi. Äiti pyytää Pekkaa pyytämään Jumalalta anteeksi uhmakkuuttaan. Runon lopussa s-kirjainta osaamaton Pekka kertoo Jumalan sanoneen näin: "Kat hattumpaa, ei hattumpaa, titä jellonakt minäkin entin luulin."

Runo on ilmestynyt Oiva Paloheimon kokoelmassa Vaeltava laulaja (1935). Se löytyy myös kokoelmasta Runot (1981). Runo löytyy myös lausuttuna LP-levyltä Oivalluksia : Oiva Paloheimon runoja (Yrjö Jyrinkoski esittää). Kirjat ja levy löytyvät pääkaupunkiseudun Helmet-kirjastoista:
www.helmet.fi

65 ääntä

Kommentit

löytyisikö jonkun muistista Kissaruno, jossa m.m "... mistä olet kotoisin? ... ... Mirrilästä, olen kaikkein pikkuisin ... ... Auttamaton Pekka on muistona kouluajaltani ja keväisestä äitienpäiväjuhlasta Opistolla, kun lkoulutoverini tämän esittivät vuorolausuntana. Samoin siellä esitettiin kyselemäni Kissaruno. Tuovat paljon muistoja yli 70 v:lle mummolle.

Mistä saisin auttamaton Pekka Yrjö Jyrinkosken lausumana?