Mistä teoksesta ja miltä sivulta seuraavat Nietzschen lainaukset mahtavat olla?

Kysytty

Hei, Mistä teoksesta ja miltä sivulta seuraavat Nietzschen lainaukset mahtavat olla?

”…en tiedä miten voisin kyllin vakavasti neuvoa kaikkia hengekkäitä luonteita pidättäytymään alkoholista. Vesi riittää…”

”Jos (te ette) halua pitää omaa kärsimystänne hetkeäkään vaivoinanne, ja jos te torjutte aina jo etäältä kaiken mahdollisen onnettomuuden, jos kärsimys ja mielenmurre yleensä tuntuu teistä pahalta, vihattavalta, tuhottavalta, olemassaolon tahralta: silloin teillä on (sydämessänne) mukavuuden uskonto!"

Epäilen Antikristusta, mutta kaipaisin asialle vahvistusta.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ensimmäinen katkelma on Friedrich Nietzschen omaelämäkerrallisesta teoksesta Ecce homo : Wie man wird,was man ist (1908), suom. Ecce homo: Miten tulla sellaiseksi kuin on, kappaleesta Miksi olen niin älykäs. Teoksesta on kaksi suomennosta. Tuikku Ljungbergin suomennoksessa vuodelta 2002 kyseinen kohta on sivulla 37. Ljungbergin käännöksen sanamuoto on hiukan toinen. Teoksesta on olemassa myös Antti Kuparisen suomennos, sekin vuodelta 2002. Kuparisen suomennoksen julkaisi Summa-kustantamo.

Toinen katkelma on Nietzchen teoksesta Die Fröchliche Wissenschaft ("La gaya scienza", 1882), sen neljännestä kirjasta, Sanctus Januarius, luvusta 338. Teos on saanut suomenkielisen nimen Iloinen tiede ja sen on suomentanut J. A. Hollo. Vuoden 1963 painoksessa kyseinen katkelma on sivulla 185. Holloin suomennoksessa sanamuoto hiukan poikkeaa lähettämästänne sitaatista, mutta muuta kokonaista suomennosta teoksesta ei löydy.

http://www.zeno.org/Philosophie/M/Nietzsche,%20Friedrich

http://www.gutenberg.org/ebooks/7202

http://www.gutenberg.org/ebooks/52881

Friedrich Nietzsche: Iloinen tiede (suom. J. A. Hollo, Otava, 1963)

Friedrich Nietzsche: Ecce homo (suom. Tuikku Ljungberg, Unio Mystica, 2002)