Mistä tehtiin painomuste ensimmäisiin Suomessa painettuihin kirjoihin?

Kysytty

Mistä tehtiin painomuste ensimmäisiin Suomessa painettuihin kirjoihin?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

1600-luvun ensimmäisissä suomalaisissa kirjapainoissa painomuste valmistettiin itse keittämällä ensin pellavaöljystä vernissa ja lisäämällä siihen nokea sekä eräitä muita aineita.

Perusteellisin selvitys painovärin valmistuksesta löytyy Yrjö A. Jäntin Kirjapainotaidon historiasta:

"Painovärin valmistus, joka viime vuosisadan alkuun saakka pysyi täsmälleen samalla kannalla, tapahtui seuraavasti: Pellavansiemenistä puristettua, hyvin siivilöityä liinaöljyä kaadettiin puhtaaseen kuparikattilaan, niin että se tuli 3/4 täyteen, kattila asetettiin rautaiselle kolmijalalle ja sen alle viritettiin kuivista puista tuli, joka sai olla voimakas siksi, kunnes liinaöljy alkoi kunnolla kiehua. Sitten asetettiin joitakin ruisleivän palasia puiseen vartaaseen ja niitä pidettiin kiehuvassa öljyssä niin kauan, kunnes ne olivat muuttuneet ruskeiksi ja imeytyneet täyteen öljyä. Tällä tempulla oli määrä saada öljy tummenemaan sekä väri painettaessa helposti kuivuvaksi; samaan tarkoitukseen käytettiin muitakin aineita, kuten hienoksi jauhettua lasia tai vuoriöljyä. Sen jälkeen suljettiin kattila kaksinkertaisella kannella ja keittämistä jatkettiin, kunnes öljystä oli kaikki vesi haihtunut ja se oli muodostunut vernissaksi. -- Sitten nostettiin vernissakattila kuumilla hiilillä lämmitettyyn kuoppaan, jossa se sai hiljakseen jäähtyä. Vernissaan sekoitettiin nyt nokea, joka oli aikaansaatu polttamalla pikeä tai lamppuöljyä metallilevyn alla, jolloin noki kerrostui siihen ja otettiin talteen, sekä rikkikiisua, väriomenaa, tärpättiä, hartsia ja vihtrilliä sekä hiukkasen sinoberiä. Gutenbergin jälkeen lisättiin väriin vielä shellakkaa, joka antoi värille kiiltoa. Perusteellisesti sekoitettuna oli näin aikaansaatu sitkeä aine valmis painomusteena käytettäväksi."

Lähteet:
Carl-Rudolf Gardberg, Kirjanpainotaito Suomessa. [1], Uudenkaupungin rauhaan asti. Helsingin graafillinen klubi, 1948 (1949)
Yrjö A. Jäntti, Kirjapainotaidon historia. WSOY, 1940
Anna Perälä, Suomalaiset kirjapainot ennen isoavihaa (1642-1713). Teoksessa Painettu sana 1642-1992 : kirjapainotaito 1600-luvun Suomessa. Turun maakuntamuseo, 1992

1 ääntä

Kommentit