Mistä tavoittaisi kirjan "Pohjoinen tarustomme"? Mikä julkaissut ja milloin? Siinä kerrotaan mm. joulupukin historiasta.

Kysytty

Mistä tavoittaisi kirjan "Pohjoinen tarustomme"? Mikä julkaissut ja milloin? Siinä kerrotaan mm. joulupukin historiasta.

Vastaus

Vastattu

Hei,

Kiitos kysymyksestä.

Kyseessä on Rare Export -elokuvaa varten luotu teos, jota ei siis ei ole oikeasti julkaistu. Elokuvassa esiintyvät kirjan sivut on julkaistu netissä.

Joulupukista löytyy tietoa ainakin jouluperinteisiin liittyvistä kirjoista. Hieman samantapaista tietoa pohjoisesta mytologiasta voi löytää teoksista:

Egerkrans, Johan: Pohjoismaiset taruolennot (Minerva, 2014)

Tukiainen, Maaretta & Frey, Markus: Pohjolan voimaeläimet (Tuuma-kustannus, 2018)

Haavio, Martti: Suomalainen mytologia

Harva, Uno: Suomalainen muinaisusko (uudistettu laitos: SKS, 2018)

Pulkkinen, Risto: Suomalainen kansanusko (Gaudeamus, 2014)

Ganander, Christfrid: Mythologia Fennica (3. täyd. laitos, Salakirjat, 2016)