Mistä tämä teksti on: Sinä Herran palvelija Sinä seisot palvelemassa kaikkinäkevää Jumalaa, joka katsoo sydämeen. Sen tähden pue itsesi sisälliseen…

Kysytty

Mistä tämä teksti on:

Sinä Herran palvelija
Sinä seisot palvelemassa kaikkinäkevää Jumalaa, joka katsoo sydämeen. Sen tähden pue itsesi sisälliseen kaunistukseen. Nouda rukouksessa voimaa, sillä virka on Herran ja sinä vain heikko saviastia.Totuus hallitkoon huuliasi, Sillä niiden on säilytettävä oppi......Julista sanaa lyhentämättömässä järjestyksessä, niin että

Avaat tietämättömien silmät.
Herätät nukkuvan hänen väärästä varmuudestaan.
Riistät kerskurilta hänen valheverkkonsa.
Nostat pois raskautettujan taakat.
Sillä Jumala tahtoo, ettei kukaan hukkuisi.

Valmista jokainen saarna niin kuin se olisi sekä sinulle että kuulijoille viimeinen. Jokaisessa ripissä ripitä oma sydämesi, sillä niin vahvistat itseäsi armossa.....

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Valitettavasti emme pysty selvittämään ko. tekstin tarkkaa alkuperää. Kysymyksessähän on tietysti eräänlainen papin huoneentaulu, jolle oli esikuvia mm. Lutherin Vähässä katekismuksessa, oikeastaan jo Uudessa testamentissa (Kol. 3: 18-25). Tekstissä voi tietenkin helposti todeta muistumia eri lähteistä: Raamatusta, kirkkojärjestyksistä ja -laeista (saarnaajan ja papin velvollisuudet), postilloista (saarnakokoelmista) ja niiden esipuheista sekä papeille suunnatuista pastoraaliteologian oppikirjoista, joita julkaistiin uskonpuhdistuksen jälkeen ensin latinaksi ja sitten ainakin ruotsiksi. Esittämänne tekstimuoto on sinänsä melko uutta kieltä, mutta sillä on epäilemättä vanhempia esikuvia, todennäköisesti ruotsinkielisiä.