Mistä talitiainen on saanut nimensä ja miksi juuri tali?

Kysytty

Mistä talitiainen on saanut nimensä ja miksi juuri tali?

Vastaus

Vastattu

Etymologisesta sanakirjasta ei löytynyt talitiaista, joten sallinet arvailun. Tali sana tulee ruotsista (talg) ja ruotsin kielessä talitiainen on talgoxe. Tali taasen on merkitykseltään naudan- tai lampaanrasvaa, mikä kenties on maistunut suurikokoiselle tiaiselle hyvin. Myös viron kieleen on päätynyt ko. tiaiselle rasvaan viittaava nimitys rasvatihane. Yritin löytää lintujen nimien etymologiaa käsittelevästä kirjasta Linnun nimi (Häkkinen, 2004) vastausta kysymykseesi, mutta eipä se osunut paksun teoksen sivuilta silmiini. Latinankielinen tieteellinen nimi ei myöskään ole avuksi tässä. Nimi Parus Major (eng. Great tit) viittaa vain tämän varpuslintujen lahkoon ja tiaisten heimoon kuuluvan tiaisen kokoon.

Tieteellisessä ja luonnollisessa kielessä lintujen nimistö on aikojen saatossa ollut monenkirjavaa. Samoja lintuja ovat kuvanneet useat eri tutkijat ja siksi samasta linnusta on ajan kuluessa saatettu käyttää hyvinkin monia eri nimiä. Jusleniuksen sanakirjassa 1700-luvulla talitiainen on ollut ilmeisesti pakkastiainen tai makkartiainen. Näin talitiaisen esittelee myös Sadelin 1800-luvun sanastossa samalla kun toteaa, että vaikeaa on ollut löytää suomenkielisiä nimiä latinan ja ruotsinkielisten nimien vastineiksi. Häkkinen toteaa kuitenkin, että tiainen on ns. onomatopoeettinen sana eli se on äänteellisesti motivoitunut eli jäljittelee linnun ääntelyä tai muuten äänneasullaan kuvailee linnun hahmoa.

Lähteitä:
Häkkinen, Kaisa: Linnun nimi (Teos, 2004)

Suomen sanojen alkuperä : etymologinen sanakirja. 3, R-Ö (SKS, 2000)