Mistä syystä ihmisellä hiukset alkavat kasvamaan päästä jostain määrätystä kohdasta? Mitä siinä kohdassa on ja tapahtuu? Miksi joillain hiusten kasvu alkaa jo…

Kysytty

Mistä syystä ihmisellä hiukset alkavat kasvamaan päästä jostain määrätystä kohdasta?

Mitä siinä kohdassa on ja tapahtuu?

Miksi joillain hiusten kasvu alkaa jo kohdussa ja toisilla ei?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ihmisellä on noin viisi miljoonaa ihokarvaa, ja niistä vain 100 000 kasvaa päänahassa. Eli ihmisellä voi olla karvoja melkein kaikkialla ruumiissaan. Suurin osa karvoituksesta on niin hentoa ja ohutta, ettei sitä juuri erota.

Jokainen karva kasvaa karvatupessa, joita siis on ihmisessä viitisen miljoonaa. Karvatupen toimintaa säätelevät viestiaineet, jotka kertovat, milloin karvatupen on kasvatettava karvaa ja milloin sen on jäätävä lepoon. Levossa karva irtoaa karvatupesta. Hiukset harvenevat, jos suurin osa karvatupista on lepotilassa. Näitä karvatuppien verenkiertoa sääteleviä viestiaineita on viime aikoina kovasti tutkittu, jotta voitaisiin vaikuttaa mm. kaljuuntumiseen ja liialliseen karvaisuuteen. (Lähde: Tieteen kuvalehti, 2002, nro 2, s. 48-49)

Ihmisen karvatupet aktivoituvat raskauden viimeisinä kuukausina. Ne tuottavat runsaasti rasvaa, jota tarvitaan lapsenkinan eli vastasyntynyttä peittävän rasvan muodostamiseen. Samalla ne kasvattavat syntymättömään lapseen ohutta untuvakarvaa eli lanugoa. Useimmiten lanugo katoaa ennen syntymää. Lanugo on kuitenkin eri ihokarvatyyppiä kuin hiukset. Lisää hiusasiaa esim. näistä artikkeleista:

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk01…

http://www.tiede.fi/artikkeli/315/tukka_takaisin_