Mistä suomenkielisistä teoksista saisin tietoa Yhdysvaltain kansalaisoikeustaistelusta?

Kysytty

Mistä suomenkielisistä teoksista saisin tietoa Yhdysvaltain kansalaisoikeustaistelusta?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Yhdysvaltojen historiasta on useita yleisesityksiä. Ainakin uusimmissa on käsitelty kansalaisoikeusliikettä, esim.

Henriksson, Markku
Siirtokunnista kansakunnaksi : johdatus Yhdysvaltain historiaan. - Helsinki, 1990.

Kero, Reino...et al.
Uuden maailman jättiläinen : Yhdysvaltain historia. - Helsinki, 1991.

McInerney, Daniel J.
Matkaopas historiaan : Yhdysvallat. - Kuopio, 2005.

Useissa maailmanhistorian yleisesityksissä on myös käsitelty USA:n sisäisiä jännitteitä, laajimmin ehkä kirjassa

Bjøl, Erling
Kansojen historia 23 : Rikas länsi. - Porvoo, 1985.

Seuraavassa puheenvuoroja, esseitä, muistelmia, elämäkertoja ja raportteja aiheesta:

Bonsdorff, Johan af
Black Power : mustan USA:n nousu. - Helsinki, 1968.

Davis, Angela
Sydämeni halusi vapautta. - Helsinki, 1975.

Cleaver, Eldridge
Sielu jäissä. - Jyväskylä, 1969.

Cleaver, Eldridge
Musta pantteri : kirjoituksia ja puheita. - Jyväskylä, 1970.

Otis, George
Eldridge Cleaver : jäätä ja tulta. - Vantaa, 1978.

Lester, Julius
Varokaa valkoiset!. - Helsinki, 1970.

Baldwin, James
Ensi kerralla tulta. - Helsinki, 1964.

Baldwin, James
Kukaan ei tiedä nimeäni. - Helsinki, 1965.

King, Martin Luther
Ei väkivaltaa!. - Helsinki, 1964.

King, Martin Luther
Emme voi odottaa. - Helsinki, 1965.

King, Martin Luther
Tästä eteenpäin : sekasorrosta yhteyteen. - Helsinki, 1967.

King, Coretta Scott
Elämäni Martin Luther Kingin rinnalla. - Helsinki, 1970.

McBride, James
Veden väri. - Porvoo, 2000.

Ball, Edward
Vereen kirjoitettu. - Helsinki, 1998.

Douglass, Frederick
Amerikkalaisen orjan omaelämäkerta. - Helsinki, 2006.

Malcolm X
Malcolm X. - Helsinki, 2001.

Hilamaa, Heikki
Musta syke : funkin, diskon & hiphopin historia. - Helsinki, 2000.

Morrison, Toni
Soittoa pimeässä : valkoihoisuus ja kirjailijan luova mielikuvitus. - Helsinki, 1996.

Aihetta on käsitelty myös monissa kaunokirjallisissa teoksissa, mutta niitä ei tässä nyt luetella.