Mistä sukunimi Ruuth peräisin?

Kysytty

Mistä sukunimi Ruuth peräisin?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Pirjo Mikkosen Suomalaiset sukunimet -kirjassa on sukunimien Ruutu ja Ruutikainen kohdalla kerrottu, että sukunimet Roth, Ruth ja Ruuth ovat sotilasniminä esiintyneitä sukunimiä. - Ruutiainen nimen kohdalla kerrotaan Laihialla esiintyneen suku- ja talonnimenä esim. vuonna 1580 Niilo Ruuth. Rantasalmella on asunut 1600-luvulla Ru(u)thin ratsumiessuku. Vöyrin nimismiehenä on toiminut 1500-luvulla Martti Laurinpoika Ruuth. Lisää samanlaisia nimen esiintymiä löytyy kirjasta näiden sukunimien kohdalta.

Sotilasnimi-ilmiöstä löytyy tietoja esim. Wikipediasta http://fi.wikipedia.org/wiki/Sotilasnimi

19 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Olen omaa sukua Ruuth, tutkittuani isäni sukua, päädyin Mäntyhrjuun, tai oikeammin Peruvedelle, Jossa oli Elias Niiniselkä- niminen mies, joka otti nimekseen Ruuti, kun meni Suomen sotaan.Kirkon papit ovat sittemmin muuttaneet nimeä esin. Ruti ja ruutti jne, kunnes se muuttunut Ruuthiksi. Leila Haajanen

Leila Ruuth korjaa paikan nimen Pertunmaaksi.

Minun mummoni on omaa sukua Ruth, syntynyt Mäntyharjulla 1903 (Karankamäki). Hänen isänsä nimi oli Ruuttila. Pertunmaalla on Ruuttila-niminen talo (Pertunmaa 10), jossa on asunut Ruutteja (Ruth). Myös Karankamäki 1:ssä on asunut Rutheja, nämä talot ovat n. 10 km etäisyydellä toisistaan ja molemmissa on ollut Ruth-nimisä isäntiä ja torppareita.
Pertunmaasta tuli kunta vasta 1926, aiemmin se oli kylä, joka oli osa Mäntyharjua.
Olen tutkinut Ruth-sukua, mutta se on niin yleinen nimi Mäntyharjulla, että vaikea tietää, kuka on kenenkin poika. Olen päässyt 1800 luvun alkupuolelle, mutta sitten tössäsi. Luultavasti tämä minun sukuni Ruth on tullut Viipurista ja on ehkä saksalainen sotilas (Roth tai Ruthinus). Tätä vihjettä en ole vielä tutkinut.

Voisimmeko vihdoin tarkistaa focusta? DNA-tutkimus kääntää tarkastelun Norjaa ja Ruotsia sivuten Irlantiin, Englantiin ja Skotlantiin. Moni "tummaksi" haukuttu
kantaa VIIKINKI-geeneissään mukanaan intiaanien,eskimoiden,espanjalaisten
ja muiden viikinki-tutkimusmatkoilta saatujen perintötekijöiden kirjoa.
Veikkaisin RUTH-sukulaisteni erääksi lähtömaaksi Irlantia?? Tervemenoa DNA-
tutkimukseen,ei maksa paljon,tulee luulojen tilalle FAKTAA.

Voisimmeko vihdoin tarkistaa focusta? DNA-tutkimus kääntää tarkastelun Norjaa ja Ruotsia sivuten Irlantiin, Englantiin ja Skotlantiin. Moni "tummaksi" haukuttu
kantaa VIIKINKI-geeneissään mukanaan intiaanien,eskimoiden,espanjalaisten
ja muiden viikinki-tutkimusmatkoilta saatujen perintötekijöiden kirjoa.
Veikkaisin RUTH-sukulaisteni erääksi lähtömaaksi Irlantia?? Tervemenoa DNA-
tutkimukseen,ei maksa paljon,tulee luulojen tilalle FAKTAA.

Omaa sukua Ruutikainen

Isä Pentti Ruutikainen Kärsämäeltä

Mulla on äidin isä Abraham Ruth (1900-1983), ja hänen isänsä Fredrik Johan Ruth (1860-1948), Hiskin oletuksen mukaan hänen isänsä Henrik Johan Ruth, Ruuth, (1834-?) Enempää en ole saanut irti, eikä vanhaa sukua ole kertoilemassa. Oma DNA kertoo etnisyyttä olevan Irlanti-Skotlanti-Wales alueelle 6,6%. Nämä Ruthit ovat asuneet elämäänsä Lohjan ja Nummen seuduilla. Hämyista on, onko Irlanti.juuri Ruthien vaiko Stolpe-Selenius-Bäckström linjalta. Huhu kulki, että isosisän esivanhempi olisi ranskalainen sotilas???????

Ruuthit on ainakin savossa Sipilän ratsutilalla olleet 1600-luvulla...tunnetaan myös Sipinen nimellä..ainakin osa (kyllästyivät johonkin). Erkki Erkinpoika Sipinen (Ruuth)
englanti (oletuskieli): Erik Erikinpoika Sipinen, Ruuth (Ruuth), ruotsi: Eric Eriksson Ruth
Kerisalo, Joroinen..ratsutilallinen...