Mistä sukunimi Naukkarinen on peräisin?

Kysytty

Mistä sukunimi Naukkarinen on peräisin?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjassa Sukunimet / Pirjo Mikkonen, Sirkka Paikkala (Otava, 2000 uudistettu laitos) kerrotaan, että vanhoissa lähteissä esiintyy Naukkarisia erityisesti nykyisen Kerimäen alueella. 1560-luvun tuomiokirjoista löytyy muutamia mainintoja Juvalta ja Pellosniemeltä. Myös Parikkalasta, Uukuniemeltä ja Viipurin pitäjästä löytyy nimiä 1500-1600 -luvuilta, jotka viittaavat Naukkariseen. Siirtolaisina Naukkarisia on muuttanut varsinkin Sortavalasta. Kirjassa mainitaan Viljo Nissilän huomio vuodelta 1975, että Laatokan luoteisrannalla aiemmin hyvin tavalliseen sukunimeen sisältyy ri-loppuinen tekijänimi, joka tulee verbistä naukata. Varmaa tietoa nimen sisällöstä ei kuitenkaan ole.
Lisää mielenkiintoista tietoa nimestä löytyy Sukunimi-info -sivustolta, johon tässä linkki http://tuomas.salste.net/suku/nimi/naukkarinen.html.

1 ääntä

Kommentit

Rogel-sukuseura Ry:n nimiluettelossa on useita Naukkarisia. Kannattaisiko tarkistaa tai kysäistä...

Tarkoittaa kaappijuoppoa, pikkuista sellaista.