Mistä sukunimi Loisa on lähtöisin ja mitä se tarkoittaa?

Kysytty

Mistä sukunimi Loisa on lähtöisin ja mitä se tarkoittaa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Sukunimeä Loisa on esiintynyt Karjalassa, Antreassa, Luumäellä, Lemillä, Savitaipaleella ja Valkealassa. Nimen alkuperä on kuitenkin epäselvä. Luultavasti nimi tulee Ludvig-nimen muodoista, esimerkiksi nimestä Louis. Naisen nimi Louisa on muuntunut kansan suussa muotoon Loisa tai Luisa.

Asutusnimissä Loisela, Loisila ja Loisio ovat tulleet todennäköisesti sanasta loinen. Tämä selitys ei kuitenkaan sovi sukunimeen Loisa.

Mikkonen, Pirjo: Sukunimet (Otava, 2000)