Mistä sukunimi Kaurén juontaa juurensa?

Kysytty

Mistä sukunimi Kaurén juontaa juurensa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Sukunimi näyttäisi olevan ruotsalaista alkuperää. Sveriges Efternamn vuodelta 1937 luettelee kaikki sukunimet, joita Ruotsissa on käytetty vuoteen 1920 mennessä. Nimet, joiden eteen on merkitty *, on lisätty vuoden 1937 painoksessa rekisteriin. Kaurénin kohdalla tähtimerkkiä ei kuitenkaan ole, joten vaikuttaa siltä, että nimi on ollut Ruotsissa käytössä jo vuodesta 1920 asti.

Kaurénin alkuperästä ei löytynyt muuta tietoa kuin että se on todennäköisesti muotoiltu latinalaisesta -(i)us päätteisestä sukunimestä. 1700-luvulla Ruotsissa alettiin korvaamaan -(i)us päätteitä, ja yksi korvaavista päätteistä on nimenomaan -én. Muita päätteitä ovat esimerkiksi -an, -ell ja -lin.

Ruotsin sukunimet vuodelta 1937 (ruotsiksi): https://data.kb.se/datasets/2015/02/sou/1937/1937_50%28librisid_1351798… (Kaurén sivulla 41)
Ruotsin sukunimien päätteistä (ruotsiksi): http://uu.diva-portal.org/smash/get/diva2:131402/FULLTEXT01.pdf (-én sivuilla 21 ja 22)