Mistä sukunimi Havia on peräisin?

Kysytty

Mistä sukunimi Havia on peräisin?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Sukunimet Havi, Havia ja Havo ovat todennäköisesti germaanista perää. Niille on muinaissaksan henkilönimistössä vastine Hav, Hawe ja Hawo ( joka viitannee mereen). On myös esitetty, että nimen lähtökohta on skandinaavinen Had-nimi. Haviaa lähellä oleva Havi on mahdollisesti peräisin saksalaisesta Haveman-nimestä.

Lisää sukunimestä voi lukea Pirjo Mikkosen ja Sirkka Paikkalan teoksesta Sukunimet.

Lähde:
Mikkonen – Paikkala: Sukunimet. Otava.