Mistä Sergeanne sai ajatuksen kirjoihinsa?

Kysytty

Mistä Sergeanne sai ajatuksen kirjoihinsa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Oletan, että tarkoitat Sergeanne Golonin nimellä julkaistua Angelika -sarjaa. Sergeanne Golon on kirjailijanimimerkki, jonka takana ovat ranskalainen lehtinainen Simone Golonbinoff (s.1921) ja venäläissyntyinen ranskalainen geologi Serge Golonbinoff (1903-72). Lähde: Otavan kirjallisuustieto, 1990

Internetistä löytyy kattava englanninkielinen Angelika-sarjaa ja sen tekijöitä käsittelevä sivusto. Sivuilla kerrotaan, että ennen Angelika-sarjaa Anne Golon oli kirjoittanut lehtiartikkeleiden lisäksi kirjoja ja näytelmiä. Anne oli kiinnostunut historiasta ja harkitsi historiallisen romaanin kirjoittamista aviomiehensä rohkaisemana. Asuessaan Versaillesissa (Annen äidin talossa) Anne ja Serge tutustuivat linnan kirjastoon. Kirjastossa tutkijat kertoivat heille, että 1600-luvusta on kirjoitettu hyvin vähän. Täman takia, ja koska he asuivat lähellä Versaillen palatsia (palatsi on peräisin 1600-luvulta), Anne päätti sijoittaa romaaninsa 1600-luvulle. Samalla hän loi kirjojensa päähenkilön Angelikan. Hän teki Angelikasta kesyttämättömän keijukaistytön, jonka nimi tarkoittaa villiä yrttiä. (Ranskassa "angélique" on paitsi nimi, myös kasvi, jonka suomalainen nimi on väinönputki.)

http://www.worldofangelique.com/