Mistä sasin käsiini ulkomaalaislain kokonaisuudessaan vuodelta 1988-1989?

Kysytty

hei
mistä sasin käsiini ulkomaalaislain kokonaisuudessaan vuodelta 1988-1989?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomessa on säädetty kolme ulkomaalaislakia vuonna 1984, 1991 ja 2004. (Lähde: Lehto, Olli. Sydämellä, muttei sinisillä silmillä” : Ulkomaalaislakien 1984, 1991 ja 2004 eduskuntakeskustelu. Pro gradu -tutkielma. Turun yliopisto. Filosofian, poliittisen historian ja valtio-opin laitos. 2018.)

Vuoden 1984 ulkomaalaislain säädösnumero näyttäisi olevan 400/1983.

Finlex-sivusto listaa myös lain nojalla annetut säädökset sekä sen muutokset, jotka ovat:

  • 159/1988
  • 593/1987
  • 354/1984
  • 252/1984

Vuoden 1991 ulkomaalaislaki (378/1991) kumosi vuoden 1984 lain.

Valitettavasti vuoden 1984 ulkomaalaislakia ei löydy sähköisestä säädöskokoelmasta.

Säädöskokoelmia löytyy painettuina esimerkiksi kirjastoista. Olet merkannut kotikunnaksesi Helsingin, joten suosittelen sinua kääntymään Helmet-kirjastojen tietopalvelun puoleen. Helmet-kirjastoista löytyy säädöskokoelmia, joista oletan vuoden 1984 ulkomaalaislainkin löytyvän. Esimerkiksi:

Kauppakaari-yhtymä, Onikki, E. & Ranta, H. (1990). Suomen laki. 2 / toimittajat Erkki Onikki, Hannu Ranta ([18. laitos].). Lakimiesliiton kustannus.

Kyseisen teoksen tiedoissa sanotaan:

"Lainsäädäntöä on seurattu lakikirjan tekstissä säädöskokoelman numeroon 672/1990 (julkaisupäivä 8.8.1990) saakka ja lisälehdellä sen alussa mainittuun säädöskokoelman numeroon."

Näyttäisi siis siltä, että ainakin kuvailutietojen perusteella kys. kokoelmaan sisältyisi myös tuo aiemmin mainitsemani muutos nro. 159/1988 - eli vuoden 1984 laki muutoksineen kokonaisuudessaan.

Näillä tiedoilla pääsee toivottavasti ainakin alkuun!