Mistä sanonta pielavetinen, siis kun tehdään jokin hutaisten/huonosti, miksi Pielavesi?

Kysytty

Mistä sanonta pielavetinen, siis kun tehdään jokin hutaisten/huonosti, miksi Pielavesi?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Pielavetinen on askarruttanut muitakin kysyjiä.
Tässä Helsingin kaupunginkirjaston vastaus:

Helsingin kaupunginkirjasto

"Pielavetisellä" tarkoitetaan sitä osaa epäkuntoon mennyttä konetta tai laitetta, jolla sen toiminta väliaikaisesti korjataan. Se on siis hätäratkaisu, tai "patentti".

Sanonnan tausta lienee "tehdä pielavetistä" –fraasissa, millä tarkoitetaan samaa kuin tehdä huonoa työtä. Sen taustana sanotaan olevan kiuruvetisen timpurimestari Vääräsen lausahdus, kun hän ennen sotia oli nähnyt huonosti tehtyä puukäsityötä. "Pielavetistä", oli Vääränen todennut. Pielavesihän on Kiuruveden naapuripitäjä...

Aluksi "pielavetisiä" on luultavasti tehty enimmin juuri kirvesmiesten keskuudessa, mutta siitä sanonnan merkitys on vähitellen laajentunut nykymuotoonsa käsittämään kaikenlaisia väliaikaiseksi ajateltuja omia sovelluksia, joilla jokin tilanne saadaan pelastettua.

Lähteet:

http://icrea.tourupojat.com/ahaa/index.php?mode=content&page_id=165