Mistä saisin tietoa sihteerin toimenkuvan muuttumisesta viimeisen 20-25 vuoden sisällä

Kysytty

Mistä saisin tietoa sihteerin toimenkuvan muuttumisesta viimeisen 20-25 vuoden sisällä

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Sihteerin työstä on kirjoitettu useita oppaita eri vuosikymmeniltä. Jyväskylän kaupunginkirjastosta löytyy esim. Ritva Aaltion teos Sihteerin työ vuosilta 1975 ja 1980, joita voisi verrata uudempiin vastaaviin teoksiin, joita löytyy useita hakusanalla sihteerit.
Sihteerikoulutuksesta on olemassa teos: 60-luvun sihteeristä 2000-luvun assistentiksi : HSO-koulutuksen kiitorata - Helsingin sihteeriopisto v. 1967-1997 / toimittaja: Marketta Kärki. Helsinki, 1997.(ei Jyväskylän kaupunginkirjastossa).
Aleksi-aikakauslehtitietokannasta (käytettävissä kirjaston työasemilla), löytyy esim seuraavat artikkelit:
Kaiken takana on sihteeri / Seija Sartti. - Helsingin sanomat. Kuukausiliite 2002; helmikuu; s. 68-77
Sihteeri muutosten paineessa. - Uudistuva konttori. 1987; 9; s. 5-7
Sihteeri ihminenkö? / Arja Piispa. - Suomen kuvalehti. 1985; 41; s. 90-93
Sihteeri & assistentti -lehti on varmasti tutustumisen arvoinen.(ei tule Jyväskylän kaupunginkirjastoon) Siitä löytyy esim seuraavat artikkelit:
Hyvän sihteerin anatomia 1988-2003
Sihteeri & assistentti 2003 : 4, s. 12-14 Holopainen, Orvokki
1960-2000: aika muuttuu, sihteeri säilyy
Sihteeri & assistentti 2002 : 1, s. 19-25 Tikka, Ritva
Holopainen, Orvokki