Mistä saisin tietoa Abrahamin ja Saaran ajan arjen elämästä

Kysytty

Mistä saisin tietoa Abrahamin ja Saaran ajan (ehkä n. 950-500 v. ennen ajanlaskumme alkua) arjen elämästä: elinkeinot, millaista ruokaa syötiin, viljeltiinkö jotain, millaista karjaa ja kotieläimiä oli, miten vaatteet ja astiat valmistettiin, elintavoista, perhekäsityksestä, yms. ?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Raamatun historiakirjoissa Abrahamin ajan sanotaan sijoittuvan patriarkkojen aikaan
n. 2000-1600 eaa.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Abraham
https://fi.wikipedia.org/wiki/Raamatun_aikajana

Kirjastojen yhteisestä Finna.fi-hakupalvelusta löytyy mm. seuraavia tuon ajan arkielämää kuvaavia teoksia, joista voisi olla sinulle hyötyä.

Pesonen, Anni.
Arkielämä Raamatun aikaan : Juudan kylistä roomalaisiin kaupunkeihin (Kirjapaja, 2010)

Saarisalo, Aapeli.
Pyhä maa Raamatun muinaistutkimuksen valossa (WSOY, 1970)

Suuri Raamattutieto (Perussanoma, 2009)

Montet, Pierre
Sellaista oli elämä faraoiden Egyptissä (WSOY, 1982)

Ervo, Marja-Liisa
Muinaisisraelilainen koti. (Tutkielma : Helsingin yliopisto, 1988),

Perdue, Leo G.
Families in ancient Israel (Westminster/John Knox, 1997)

King, Philip J.
Life in biblical Isral (Westminster John Knox Press, 2001)

Veyne, Paul ; Ariès, Philippe ; Duby, Georges
A history of private life. 1, From pagan Rome to Byzantium (Belknap cop. 1987)

Gower, Ralph
Raamatun ihmisten maailma (Raamatun tietokirja, 1990)

Aro, Jussi
Raamatun maailma : Pyhän kirjan ihmisiä ja elämää (Valitut palat, 1981)

Lisää aiheesta voi hakea esim. aihesanoilla: vanha aika, kulttuurihistoria, raamatunhistoria, arki, perheet, elinympäristö.
https://finna.fi