Mistä saisi tietää valtiopäivämiehistä? Onko jotain luetteloa jossa olisivat kaikki valtiopäivämiehet? Vastaako valtiopäivämies suoraan kansanedustajaa?

Kysytty

Mistä saisi tietää valtiopäivämiehistä? Onko jotain luetteloa jossa olisivat kaikki valtiopäivämiehet?
Vastaako valtiopäivämies suoraan kansanedustajaa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Valtiopäivämies on Suomen kielen perussanakirjan mukaan historiallinen termi, jolla tarkoitetaan säätyvaltiopäivien jäsentä. Säätyvaltiopäivät oli säätyjaon perusteella toiminut kansanedustuslaitos; Suomessa vuoteen 1906 toiminut nelisäätyinen eduskunta, jonka muodostivat aatelis-, pappis-, porvaris- ja talonpoikaissääty. Suurin ero kansanedustajan ja valtiopäivämiehen välillä oli kaiketi se, miten jäsenet oli valittu, ja keiden mandaatilla he toimivat. - Suosittelisin etenkin Jussi Teljon kirjaa Suomen valtioelämän murros 1905-1908, jossa kerrotaan viimeisistä säätyvaltiopäivistä ja ensimmäisestä eduskunnasta. Kaarlo Österbladhin kaksiosaisessa teoksessa Pappissääty Suomen valtiopäivillä 1809-1906, Sigurd Nordenstrengin viisiosaisessa Porvarissäädyn historia Suomen valtiopäivillä 1809-1906 sekä Viljo Hytösen teosparissa Talonpoikaissäädyn historia Suomen valtiopäivillä 1809-1906 on kattavat henkilöluettelot. Nämä sekä Finlands adelskalender, jossa ovat aateliset, löytyvät aineistohaku Helmetistä http://www.helmet.fi/ .