Mistä saisi historiallista tietoa suomeksi stucco lustron valmistamisesta ja valmistusohjeet? Oikea oppista tietoutta.

Kysytty

Mistä saisi historiallista tietoa suomeksi stucco lustron valmistamisesta ja valmistusohjeet? Oikea oppista tietoutta.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Stukko on kipsiä, kalkkia, vettä, hiekkaa, marmori- tai alabasterimurskaa, värejä sekä sideaineita (liimaa tms.) sisältävä laastiseos, jota on käytetty seinäpintojen päällystämiseen sekä ornamenttien ja reliefien valmistamiseen. Stucco lustro (kiiltopintainen stukko) tehdään siten, että ohueen stukkokerrokseen maalataan sen ollessa kosteana halutut kuviot, minkä jälkeen pintaa käsitellään saippuavedellä ja kuumilla raudoilla, jolloin syntyy hohtava, marmorimainen pinta.

Stukko tunnettiin jo muinaisessa orientissa, ja keisariajan Roomassa se oli merkittävä reliefien materiaali. Sydänkeskiajalla suosittiin muita materiaaleja, mutta renessanssi merkitsi stukkotaiteen jälleensyntymää. Barokin ja rokokoon aikana se oli muodissa kaikkialla Euroopassa (erityisesti pylväissä, pilastereissa, fasadikoristeissa ja pöytälevyissä) eikä se ole myöhemminkään täysin unohtunut.

Suomen kielellä ei löydy kovin paljon tietoa stucco lustrosta. Taideteollisen korkeakoulun kirjaston kokoelmassa on seuraavat hakuteokset, joista löytyy lyhyet artikkelit:
- Fokus taide, osa 2, s. 254 (Otava 1974)
- Konttinen: Taiteen sanakirja, s. 399 (Otava 2000)
- Taiteen pikkujättiläinen s. 673 (WSOY 1991)
- Tolvanen: Taidesanakirja, s. 667 (Otava 1967)

Lisäksi Taideteollisen korkeakoulun kirjastossa on ruotsinkielinen Domenico Ingannin teos Stuckatörens hemligheter (Forum 1979), jossa on varsin yksityiskohtainen kuvaus stucco lustron valmistamisesta ja käytöstä.

Englannin kielellä tietoa löytyy esim. seuraavilta verkkosivuilta:
http://www.deltaconstructionllc.com/Specialty%20Work.htm
http://www.plasterarc.net/essay/essay/CassarS2.html
http://www.artlex.com/ArtLex/Sq.html