Mistä saisi ajantasaista tietoa kirjastojen kopiointioikeuksista? Kyse on siis asiakkaiden käytössä olevan kopiokoneen/skannerin käytöstä. Kuinka paljon ja…

Kysytty

Mistä saisi ajantasaista tietoa kirjastojen kopiointioikeuksista? Kyse on siis asiakkaiden käytössä olevan kopiokoneen/skannerin käytöstä. Kuinka paljon ja mitä aineistoa kirjastolla saa asiakkaille kopioida?

Vastaus

Vastattu

Tekijänoikeuslaissa ja –asetuksessa säännellään tekijänoikeuksista.

Tekijänoikeuslaki on saatavilla Finlexissä:

https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1961/19610404

Lähtökohta on, että tekijänoikeudenalaisesta aineistosta ei saa tehdä kopioita ilman oikeudenhaltijan lupaa. Tähän on joitakin poikkeuksia, kuten esimerkiksi kopiointi omaa, yksityistä käyttöä varten. Tekijänoikeuslain 12 §:n mukaan itselle voi valmistaa kappaleita omaan käyttöön. Kappaleen valmistamisen voi ​antaa ulkopuolisen tehtäväksi.

Tekijänoikeuslaissa on myös joitakin kirjastoja koskevia rajoituksia jotka sääntelevät kopiointia kirjastoissa (16, 16 a, 16 b, 16 d ja 16 e §§)

Tekijänoikeuslain 9 §:ssä on puolestaan lueteltu tekijänoikeutta vailla olevat aineistot, kuten esimerkiksi lait ja asetukset. Aineistoja joihin ei ole tekijänoikeutta voi vapaasti kopioida.

Tekijänoikeuslaki on pitkä ja melko vaikeaselkoinen ja tekijänoikeuslain kommentaareista saa tukea lain tulkintaan. Esimerkiksi Kristiina Harenko, Valtteri Niiranen ja Pekka Tarkela ovat kirjoittaneet vuonna 2016 julkaistun (Talentum Pro)​ teoksen Tekijänoikeus.

Tekijänoikeuden tiedotus- ja valvontakeskus ry on yhteistyössä tekijänoikeusjärjestöjen kanssa toteuttanut sivuston https://tekijanoikeus.fi/ Sivustolla on usein kysyttyjen kysymysten osio

https://tekijanoikeus.fi/usein-kysyttya/ josta voisi olla asian selvittämisessä apua. Sivustolla on myös mahdollista esittää sivuston ylläpitäjille kysymyksiä, jollei vastaus löydy sivustolta.