Mistä sai nimen Kauniaisen- Espoon Ersintie ?

Kysytty

Mistä sai nimen Kauniaisen- Espoon Ersintie ?

Vastaus

Vastattu

Ilmeisesti seudulla sijainneesta Ersin tilasta.

"Lisää tonttimaata etsittiin kuumeisesti eri puolilta, mutta hankkeet törmäsivät aina vastarintaan yhdestä tai toisesta syystä.

Vuonna 1954 tarjottiin Kauniaisille vihdoin mahdollisuus ostaa Kasavuoren alue espoolaiselta Ersin tilalta.

Kauppalan päättävissä elimissä käytiin pitkiä neuvotteluja hinnasta ja tammikuun 1. päivänä 1957 Kasavuoren alue liitettiin Kauniaisten kauppalaan." https://www.kaunisgrani.fi/2013/09/kasavuori-saaresta-kaupunginosaksi/

"Rautatien rakentaminen 1900-luvun alussa toi suuren määrän eri ammateissa päteviä työmiehiä Espooseen. Jotkut heistä jäivät perheineen asumaan paikkakunnalle. Johan Emil Kaven muutti vaimonsa Ida Marian sekä perheensä kanssa torppaan, joka kuului alkujaan Karvasbackan kylän Ersin tilaan.

Torppa on vieläkin jäljellä rautatien ja moottoritien kainalossa Kauniaisten puolella kunnanrajaa ja on Tuomarilan tienoon vanhin säilynyt rakennus." https://www.espoo.fi/fi-FI/Asuminen_ja_ymparisto/Ymparisto_ja_luonto/Retkelle_luontoon/Kotikaupunkipolut/Espoon_keskus/TuomarilaSuna(76623)

"Kauppalan kameraalisista oloista mainittakoon tässä edelläesitetyn lisäksi, että Bembölen kylästä kauppalaan siirretyt maat kuuluivat Juusin verotilaan N:o 1, Kaskin verotaloon Nro 5 ja Kavaliin verotaloon Nro 8, Karvasbackan kylästä siirretyt maat Glimsin verotaloon Nro 1, Jorfin verotaloon Nro 2 ja Ersin rälssitilaan Nro 3 sekä Smedsbyn kylästä siirretyt maat Gerk'in verotaloon Nro 1, Stensin verotaloon Nro 2 ja Smedsin verotaloon Nro 3. Talojen entiset maakirjanumerot on säilytetty kauppalan maarekisterissä. Kaikki maa on nyttemmin jaettu pieniin tiloihin, jotka ovat joko asuntotontteja, tiemaita, rautatiealueita tai joutomaita. V:n 1933 alussa oli 0.5 ha pienempiä tiloja 477, 0.5—1 ham suuruisia tiloja 223, 1—5 ham suuruisia tiloja 67 ja 5—10 ham suuruisia tiloja 3. Kaikkiaan oli tiloja sanottuna aikana siis 770. Maanosittamisen kehitystä valaisee oheellinen taulukko kiinteistöjen muodostuksesta kauppalan alueella." https://www.hel.fi/static/tieke/digitoidut_asiakirjat/helsingin_esikaupunkiliitos/pdf/esikaupunkiliitos_erikoisselvitys_Mietinto_16.pdf