Mistä saadaan tieto kuinka monta ihmistä katsoo jotakin ohjelmaa telkkarista?

Kysytty

Mistä saadaan tieto kuinka monta ihmistä katsoo jotakin ohjelmaa telkkarista?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Television katsojalukuja mitataan ns. mittaritutkimuksella, jota Finnpanel Oy tekee muun muassa Yleisradion, MTV:n ja Nelonen Median toimeksiannosta.

Tutkimus tehdään kotitalouksien televisiovastaanottimiin asennettavilla mittareilla, joilla tutkimukseen osallistuvien talouksien television katselua pystytään mittaamaan elektronisesti sekunti sekunnilta. Tutkimukseen valitaan satunnaisesti 1100 taloutta niin, että ne edustavat TV-talouksia Suomessa. Yhteensä tutkimukseen valitaan noin 2300 henkilöä.

Tutkimuksen piirissä olevan perheen kaikkien televisiovastaanottimien yhteyteen asennetaan mittarit, jotka rekisteröivät jokaisen perheenjäsenen TV-käytön ympäri vuorokauden. Mittaria ohjataan kaukosäätimellä, jossa kullakin perheenjäsenellä on oma tunnusnäppäimensä. Mittarilla saadaan sekunnin tarkkuudella tiedot katsotusta kanavasta sekä siitä, ketkä perheenjäsenistä katsovat televisiota. Tv-mittariin vuorokauden aikana tallentunut siirtyy joka yö Finnpaneliin.

Tv-ohjelmasta lasketaan keskikatsojamäärä, joka saadaan laskemalla kerätystä katsojamäärätiedoista ohjelman minuuttiyleisöjen keskiarvo. Virhemarginaali tutkimustuloksissa on ±2 %-yksikköä.

Finnpanel Oy:n sivuilta voi lukea lisää mittaamisen teknisistä ja laskennallisista yksityiskohdista. Sieltä löytyvät myös tutkimuksien tulokset.

https://www.finnpanel.fi/tv_qa.php#57
https://www.finnpanel.fi/tv.php
https://www.finnpanel.fi/