Mistä S. Oksasen Puhdistus kertoo? Ostin kirjan ja olen alkanut lukemaan sitä kaksi kertaa ja se vaikuttaa tylsältä ja sekavalta. Pelkään pahoin, että se jää…

Kysytty

Mistä S. Oksasen Puhdistus kertoo? Ostin kirjan ja olen alkanut lukemaan sitä kaksi kertaa ja se vaikuttaa tylsältä ja sekavalta. Pelkään pahoin, että se jää lukematta. Ostin kirjan, koska siitä on tullut niin tunnettu ja odotukset olivat korkealla. En ymmärrä, että kirja on palkittu, minusta kirja ei ole mitenkään erikoinen. Valaiset minua, mikä kirjassa on hyvää, koska siitä on tullut niin tunnettu. Ehkä pidettykin?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Sofi Oksasen Puhdistus-romaani (WSOY, 2008) kertoo Viron lähihistoriasta 1930-luvulta 1990-luvun alkuun. Tarina kerrotaan kahden naisen, vanhan Aliide Truun ja parikymppisen Zaran, Aliiden sisaren tyttärentyttären kautta. Aliiden sisar ja Zaran äidinäiti Ingel on tarinan kolmas päähenkilö.

Tarina on varsin järkyttävä, mutta kertomistapa on selkeä eikä mässäile kauheuksilla. Eri aiko-jen ja henkilöiden kuvaukset muodostavat vähitellen selkenevän kuvan tapahtumista. Ehkä et ole vielä päässyt siihen sisään, mutta ainakin minun mielestäni sinun kannattaa jatkaa lukemista. Kirja on minusta erittäin hyvin kirjoitettu, ja se on rakennettu niin taitavasti, että tarinaa miettii pitkään sen lukemisen jälkeenkin, varsinkin kun tietää, että kyse ei ole pelkästä tarinasta vaan lähihistorian todellisuudesta.

Muutamia muita arvioita ja esittelyjä löydät näiden linkkien kautta:

http://kirjailijat.kirjastot.fi/fi-fi/etusivu/kirjailija.aspx?PersonId=…

http://www.yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=4&ag=28&t=804&a=5506

http://www.hs.fi/kirjat/artikkeli/Sofi+Oksanen+Puhdistus/1135241655656

10 ääntä

Kommentit

Sain kirjan ystävältäni lainaan. Ylllätys! Tosi tylsä, pitkäveteinen. Todella ihmetyttää kirjan suosioon ja arvostus: Luen loppuun, kun aloitin mutta työlästä on.