Mistä patellavyö on saanut nimensä?

Kysytty

Mistä patellavyö on saanut nimensä? Patella tarkoittaa (muistaakseni) polvilumpiota/sen osaa eli onko tällä jotain tekemistä nimen kanssa vai tuleeko se jostain muualta?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Sanakirjan mukaan  patellavyö (latinaksi patella "malja") on kiristyvällä soljella kiinnitettävä kuminauharesorista valmistettu leveä vyö. Patellavyö kiristää naisen vartalon maljamaiseen muotoon keskeltä hoikaksi. Vyö oli muodissa 1950-luvulla ja uudelleen 1990-luvun lopulla.

Lähde: À la mode : muodin ja pukeutumisen sanakirja / Vuokko Lindfors, Sirkka-Liisa Paimela (2004)

3 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Kiitos hyvästä ja selkeästä vastauksesta!