Mistä on tunnetun Skotlantilaisen alkoholihuoman Whiskyn nimi peräisin?

Kysytty

Mistä on tunnetun Skotlantilaisen alkoholihuoman Whiskyn nimi peräisin?

Vastaus

Vastattu

Oxford English Dictionary mukaan "whisky" on lyhenne gaelin kielen sanasta "uisgebeatha", joka tarkoittaa elämän vettä. Viskillä on kaksi englanninkielistä kirjoitusasua, nimittäin whisky ja whiskey. "Whisky" viittaa skotlantilaisiin, kanadalaisiin ja esimerkiksi japanilaisiin viskeihin, kun taas "whiskey" viittaa yhdysvaltalaisiin ja irlantilaisiin viskeihin. Nimityksissä on tietysti myös poikkeuksia.

6 ääntä

Kommentit

Vaikka "uisge-" näyttää kirjoitettuna melko eri sanalta kuin "whisky", ääneen lausuttuna sanat ovat melko lähellä toisiaan.