Mistä on tullut tapa kunnioittaa esim. kuolleen ihmisen poismenoa pitämällä esimerkiksi työtoverien kesken niin sanottu hiljainen hetki, entä miten määritetään…

Kysytty

Mistä on tullut tapa kunnioittaa esim. kuolleen ihmisen poismenoa pitämällä esimerkiksi työtoverien kesken niin sanottu hiljainen hetki, entä miten määritetään että kuinka pitkään tuo hiljainen hetki kestää?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hiljainen hetki on yhteisesti sovittu tuokio, jonka aikana pysähdytään kunnioittamaan sodan tai yleisesti koskettaneen tragedian uhreja. Hiljaista hetkeä voidaan viettää maanlaajuisesti, mutta se voi myös olla tietyn yhteisön sisällä sovittu muistotapa (esim. työpaikalla työtoverin kuoleman jälkeen). Hiljaisen hetken pituudelle ei ole olemassa virallista määritelmää, vaan se sovitaan samalla, kun hetken vietosta päätetään. Usein hetken pituus on minuutti, mutta se voi olla pidempikin. Kun muistohetki vietetään hiljaisuudessa, se ylittää esimerkiksi uskonnolliset ja kielelliset rajat.

Hiljaisten hetkien alkuperästä puhuttaessa viitataan usein ensimmäisen maailmansodan päättymisen muistopäivään. Kuningas Yrjö V pyysi kansalaisia viettämään kahden minuutin hiljaisen hetken, kun aselevon alkamisesta tuli kuluneeksi vuosi (11.11.1919 klo 11). Tapa jäi voimaan, joskin toisen maailmansodan jälkeen muistopäivä siirrettiin marraskuun toiseksi sunnuntaiksi ja sillä kunnioitetaan molempien sotien uhreja. Ensimmäisen hiljaisen hetken viettoa kuninkaalle ehdotti eteläafrikkalainen poliitikko Sir Percy Fitzpatrick, mutta joidenkin tietojen mukaan sitä esitti jo aiemmin australialainen journalisti ja sotaveteraani Edward George Honey.

Yleisiä hiljaisia hetkiä on kuitenkin vietetty aiemminkin (Britanniassa esimerkiksi kuningas Edvard VII:n kuoltua 1910 ja Titanicin upottua 1912). Hiljentyminen järkyttävän tapahtuman tai uutisen edessä lieneekin luonnollinen reaktio, ja toisaalta hiljaisuus yhdistyy myös mietiskelyyn ja rukoukseen. Kansallisten hiljaisten hetkien järjestäminen on kuitenkin mahdollistunut vasta, kun käytössä on ollut tarpeeksi laajasti kansalaiset tavoittava tiedonvälitysjärjestelmä, jolla tieto hetkestä on saatu ajoissa kaikille.

Lähteet:
Time-lehden artikkeli: http://content.time.com/time/nation/article/0,8599,2041686,00.html
The Indipendent-lehden artikkeli: http://www.independent.co.uk/news/uk/this-britain/a-brief-history-of-si…
Wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Moment_of_silence