Mistä on tullut nimen Tauno merkitys "tyhmä, yksinkertainen?

Kysytty

Mistä on tullut nimen Tauno merkitys "tyhmä, yksinkertainen?

Vastaus

Vastattu

Tähän kysymykseen ei ole valitettavasti löytynyt vastausta käytettävissämme olevista lähteistä. Tauno-nimen arvellaan olevan peräisin Karjalasta. Karjalan murteessa adjektiivi tauno on tarkoittanut sävyisää, hyvätapaista – eli vallan jotakin muuta kuin nykypuhekielen tyhmä, hölmö ja ikävä. Tämä on vain osoitus siitä, kuinka sanojen merkitykset ja niihin liittyvät mielleyhtymät muuttuvat ajan saatossa ja paikasta riippuen. Tauno on jossakin vaiheessa muuttunut vanhahtavaksi nimeksi, mutta siitä ei siis ole tietoa, miksi siitä on tullut synonyymi typerälle, hullullekin.

Lähteet:

Uusi suomalainen nimikirja (Otava, 1988)

Tsennaaks stadii, bonjaaks slangii: stadin slangin suursanakirja (Docendo, 2017)

0 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Sanonta ei nimi miesä pahenna jos mies ei nimeä. Jos jokuTauno Uuno tai Väinö ovat käytöksellään nimeänsä rasittaneet, se voi jäädä ihmisten muistiin josta sitten tulee esiin kun tapaa esim. Taunon.