Mistä on seuraava virren(?) tai hengellisen laulun(?) säkeistö: "Maailmasta pauhaavasta Isän kotiin taivaaseen olen valmis lähtemään, milloin Jeesus kutsut…

Kysytty

Mistä on seuraava virren(?) tai hengellisen laulun(?) säkeistö: "Maailmasta pauhaavasta
Isän kotiin taivaaseen
olen valmis lähtemään,
milloin Jeesus kutsut vaan"?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Laulu löytyy useista eri laulukirjoista eri nimillä tai alkusanoilla: ”Riemumielin joutuin riennän” tai ”Riemumielin” tai ”Ilomielin joutuin riennän” tai ”Ilomielin joutuun riennän” tai ”Onnellista elämässä”. Eri versioissa on vaihteleva määrä säkeistöjä. Kyseinen säkeistö on hiukan erilainen eri versioissa.

”Siionin kannel” -laulukirjaan laulu tuli vuonna 1875 nimellä ”Ilomielin joutuun riennän” (nro 70). Säveltäjä on tuntematon. Alkuperäinen sanoittaja on tuntematon, luultavasti saksalainen. ”Siionin kanteleeseen” laulu tuli ilmeisesti ruotsalaisesta ”Pilmgrimsharpan”-kokoelmasta. Seppo Suokunnas mainitsee kirjassaan, että laulun suomensi ”Siionin kanteleeseen” Johan August Gottlieb Hymander. Uudemmissa ”Siionin kanteleen” painoksissa laulun numero ja nimikin on muuttunut: vuoden 1964 painoksessa se on ”Riemumielin joutuin riennän” (nro 489) ja vuoden 1999 painoksessa ”Onnellista elämässä” (nro 457). Vuoden 1964 painoksessa etsimänne säkeistö on kolmas: ”Pauhinasta maailmassa Isän kotiin taivahassa olen valmis muuttamaan, kun vain Herran käskyn saan.” Vuoden 1999 painoksessa etsimänne säkeistö on myös kolmas: ”Myrskyisestä maailmasta taivaan koti kutsuu lasta. Olen valmis muuttamaan, kun vain Herran kutsun saan.”

Laulu sisältyy myös kokoelmaan ”Hengellisiä lauluja ja virsiä” (Suomen Lähetysseura). Vuoden 1908 nuottipainoksessa sen numero on 320. Laulu alkaa: ”Ilomielin joutuin riennän”. Säkeistöjä on kuusi ja kolmas säkeistö menee näin: ”Maailman ma pauhinasta Isän kotiin taivahassa olen valmis muuttamaan, milloin Jeesus käskee vaan.”

Laulu sisältyy myös joihinkin koulujen laulukirjoihin. Wilho Siukosen ”Laulukirjassa” (Otava, 1931) laulu on nimellä ”Riemumielin”. Säkeistöjä on neljä ja toinen säkeistö menee näin: ”Maailman ma pauhinasta isän kotiin taivahassa olen valmis muuttamaan, milloin Jeesus käskee vaan.”

J. N. Lahtisen ”Alakansakoulun laulu- ja leikkikirjassa” (Valistus, 1927) laulu on nimellä ”Ilomielin joutuin riennän”. Säkeistöjä on neljä ja toinen säkeistö menee näin: ”Täältä elon pauhinasta Isän kotiin taivahassa olen valmis muuttamaan, milloin Jeesus kutsuu vaan.”

Muistakin julkaisuista laulun voi löytää. Kannattaa etsiä laulun eri nimillä ja alkusanoilla.

Lähteitä:

Ilomielin joutuin riennän -laulun sanat Siionin kannel -laulukirjassa (1913, nro 70):

https://archive.org/stream/siioninkannel1913/SiioninKannel1913_djvu.txt

Onnellista elämässä -laulun sanat Siionin kannel -laulukirjassa:

https://www.sley.fi/sk457/

Suokunnas, Seppo: Siionin kannel : 1874-1892 : tutkimus Suomen evankelisen liikkeen laulukokoelman synnystä, lähteistä ja rakenteesta sekä tekstien ja sävelmien alkuperästä (SLEY, 1982)

1 ääntä

Kommentit

minulla on vanhoja käsin kirjoitettuja vihkoja Voisin lainata niitä!? minne voisin lähettää?