Mistä on peräisin sudesta käytetty sana hukka?

Kysytty

Mistä on peräisin sudesta käytetty sana hukka?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Menetystä, häviötä tai perikatoa merkitsevällä hukka-sanalla on vasteita useimmissa lähisukukielissä (karjalan hukka, viron hukk). Etäsukukielten vasteet ovat epävarmempia. Sanavartalo saattaa olla germaanista perää.

Sekä suomen itämurteissa että karjalan kielessä sana hukka on saanut susi-merkityksen ehkä siksi, että sitä on käytetty kiertoilmauksena vaarallisesta tuhoisasta eläimestä.

Suomen kirjakielessä hukka-sana on esiintynyt ensimmäisen kerran vuoden 1642 Raamatussa.

https://kaino.kotus.fi/suomenetymologinensanakirja/

Kaisa Häkkinen: Nykysuomen etymologinen sanakirja (2004)