Mistä on peräisin sanonta "maassa, meressä/merellä ja ilmassa"?

Kysytty

Mistä on peräisin sanonta "maassa, meressä/merellä ja ilmassa"?

Vastaus

Vastattu

Nykysuomen etymologisesta sanakirjasta tai Jukka Parkkisen teoksesta Aasinsilta ajan hermolla (2005) ei löytynyt kyseisen sanonnan alkuperää. Vastausta voisi etsiä myös näistä kirjoista:
Sakari Virkkunen: Suomalainen fraasisanakirja (1981)
Päivä pulkassa, pyy pivossa (2014)
Leea Virtanen: Ellun kana ja Turusen pyssy (1999)

2 ääntä
Asiasanat

Kommentit

'Maalla, merellä ja ilmassa' oli puolustusvoimien fraasi jo 1960-ja 70-luvulla, se näkyy edelleenkin ainakin puolustusvoimien facebook-sivulla.
'In the air, on land, and sea' on mainittu Yhdysvaltain merijalkaväen hymnissä kyseisen joukon elementeiksi.
Navy SEALs on Yhdysvaltain erikoisjoukko, jonka tunnus tulee sanoista SEa-Air-Land, meri-ilma-maa.

Cyber security-messuilla 2018 on noihin Suomen puolustusvoimien elementteihin/toimintaympäristöihin lisätty vielä 'verkossa'.