Otsikko
Mistä on peräisin kannustusta tai jopa kunnioitusta tarkoittava sana hurraa?

Kysytty

Mistä on peräisin kannustusta tai jopa kunnioitusta tarkoittava sana hurraa?

Vastaus

Vastattu

Kyseessä on useisiin kieliin ja kulttuureihin lainautunut kulkusana, jonka alkuperä on kiistanalainen. Vaikka se nykyisin tunnetaan erityisesti ilonilmauksena, on mahdollista, että sen alkuperä on vanhassa sota- tai kehotushuudossa (unkarin huj-reá, turkin ura 'iske', persian kehotushuuto hyökkäykseen hurrā). Alkulähteeksi on esitetty myös muinaisyläsaksan verbiä hurren, 'liikkua nopeasti'.

Suomen sanojen alkuperä : etymologinen sanakirja. 1, A–K