Mistä on peräisin ilmaus "pilkkopimeä".

Kysytty

Mistä on peräisin ilmaus "pilkkopimeä".

Vastaus

Vastattu

Pimeä-sanan yhteydessä tavattavat pilkko ja pilkkoinen ('pilkkoinen pimeä') on tulkittu alkusointuun perustuviksi vahvistussanoiksi: pilkkopimeä ja pilkkoinen pimeä tarkoittavat aivan pimeää, täysin pimeää. Alkuperältään pilkko liittynee sanaan pilkottaa, 'näkyä vähän, pilkistää'. Pilkkopimeä on siis täydellistä pimeyttä, jossa pilkottaa pelkkää pimeyttä.

Lähteet:
Suomen kielen etymologinen sanakirja. 3
Suomen sanojen alkuperä : etymologinen sanakirja. L-P

13 ääntä

Kommentit

Itse olen ollut siinä käsityksessä, että sana liittyy vanhaan tapaan merkitä kaadettavia puita, tehdä niihin kirveellä pilkka. Pilkkopimeässä puista erottuu siis vain pilkat.