Mistä on peräisin häröily-verbi. Onko sillä yhteyttä Härö nimeen?

Kysytty

Mistä on peräisin häröily-verbi. Onko sillä yhteyttä Härö nimeen?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kielitoimiston sanakirja - uudissanoja määrittää häröilyn:
"Omaa johdostyyppiään edustaa slangisanaksi luokiteltu adjektiivi härö ’outo, omituinen’. Se on todennäköisesti ns. takaperoisjohdos verbistä häröillä, joka kuvaa muun muassa sekapäistä, järjetöntä käyttäytymistä."
Lähde: Roheaa räimettä. Kielitoimiston sanakirjan uudissanoja
Kotimaisten kielten keskus http://www.kotus.fi/?s=4565

Häröillä (kuljeskella tai sekoilla yms.).
Lähde: Kielikello 3/2008 Viherpesu, pelittää ja fajita – uudistunut Kielitoimiston sanakirja

Härö: Vähäkyrössä on talo nimeltään Härö, Merijärvellä Härölä. Näistä on lähtöisin Härön sukua, laajemmallakin Häröjä elää. Nimen alkuperä on selvittämättä. Mahdollista on yhdistää nimi johonkin skandinaaviseen henkilönnimeen, esim. Hærbiörn, Hærbært ym.
Lähde: Suomalaiset sukunimet / Pirjo Mikkonen, Sirkka Paikkala

11 ääntä

Kommentit

Talletettua murresanastoa:
-" härövartiset kasvit"
-"kalastaessa kepeillä häröttiin"
- "on se niin härö" lapsi kuvailee hontelojalkaista sonnivasikkaa.
Härö siis on tarkoittanut jotakin haarautunutta tai harottavaa.
Armeijan slangissa härö tavataan viim. 1980-luvulla "kuka siellä häröilee?" kun joku ei pysynyt paikallaan muodossa, siis jonossa tai rivissä. Merkitys siis saman suuntainen hararoittua tai harottaa. Armeijan slangissa häröillä alkoi sitten nopeasti tarkoittaa mitä tahansa epäsotilaallista käyttäytymistä. Ja kulkeutui sitä kautta nuorison puheeseen tarkoittamaan kaikenlaista sekoilua tai epänormaalia.

Meillä Etelä-Pohjanmaalla häröily tarkoittaa sukupuoliyhdyntää. "Liisalla rupesi maha pullottamaan, kun Jaakko oli häröölly sen kans" tai "teköö niin miäli härööllä notta perkeles".