Mistä on lähtöisin Sjöblom sukunimi , ainakin Bromark ja Degerholm kartano on jollain tavalla mukana ?

Kysytty

Mistä on lähtöisin Sjöblom sukunimi , ainakin Bromark ja Degerholm kartano on jollain tavalla mukana ?

Vastaus

Vastattu

Sukunimien tutkimiseen löytyy lähteitä Suomen sukututkimusseuran sivuilta https://www.genealogia.fi/sukututkijan-lahteet. Pirjo Mikkosen ja Sirkka Paikkalan teos Sukunimet on kattava kirja sukunimien alkuperästä ym. Kirjastosta löytyy myös teos Suomen kartanot ja suurtilat, josta voi tutkia Degerbyn ja Bromarvin kartanoiden historiaa.

Pirjo Mikkonen, Sirkka Paikkala: Sukunimet Helmet-kirjastossa
https://haku.helmet.fi/iii/encore/record/C__Rb1408953__Ssukunimet__Orig…

Suomen kartanot ja suurtilat Helmet-kirjastossa https://haku.helmet.fi/iii/encore/search/C__Rb1096383__Ssuomen%20kartan…

1 ääntä

Kommentit

Sjöblomeja on 1700-luvun viime vuosilta alkaen ympäri maata, Hiskin mukaan eniten ehkä merimiesammateissa ja peräisin rannikkoalueilta kuten Ahvenanmaalta, Paraisilta, Turusta, Angelniemeltä, Haminasta ja Raumalta, onpa joku sotilas asunut Suomenlinnassakin sen rakennusaikana. Edustajia löytyy myös Jääskestä ja Pietarista, missä he näyttävät olevan teollisuuden käsityöläisammateissa. Kaikki maamme Sjöblomit eivät tietenkään ole sukua toisilleen. Harmillista, että heillä ei näytä olevan sukuseuraa.
Kartanohistoriikkien tutkimisen jälkeen saattaisi olla kannattavaa liittyä koeajalle johonkin sukututkimusyhteisöön, vaikkapa myHeritageen, josta voi löytyä hyödyllisiä vinkkejä.