Mistä on lähtöisin sanonta "Uhka vai mahdollisuus", ja milloin se alkoi yleistymään.

Kysytty

Mistä on lähtöisin sanonta "Uhka vai mahdollisuus", ja milloin se alkoi yleistymään.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

"Uhka vai mahdollisuus" -ajattelu on mitä todennäköisimmin lähtöisin alun perin organisaatioiden yhteydessä käytetystä SWOT-analyysistä, jossa pyritään määrittämään vahvuudet (Strengths), heikkoudet (Weaknesses), mahdollisuudet (Opportunities) ja uhat (Threats). Vahvuudet ja heikkoudet ovat sisäisiä, uhat ja mahdollisuudet ulkoisia tekijöitä. SWOT-analyysin juuret ovat 1960-luvulla. Nykyisen kaltainen nelikenttämatriisi siitä tuli 80-luvulle tultaessa.

1980-luvulle ajoittuu myös "uhka vai mahdollisuus" -parin ilmaantuminen suomenkieliseen asiaproosaan. Sen varhaisin löytämäni esiintymä on vuodelta 1983, Kanava-lehdessä 11(1983):4 julkaistu Eero Kostamon artikkeli Tietoyhteiskunta : uhka vai mahdollisuus? Mikäli fraasin esiintymistä artikkelien otsikoissa tai kirjojen nimissä käyttää jonkinlaisena suuntaa-antavana indikaattorina, vuosi 1996 näyttäisi olevan se käännekohta, jossa ilmauksen käyttö alkaa selvästi lisääntyä: se on ensimmäinen vuosi, jona "uhka vai mahdollisuus" -ilmauksen sisältävien tietokantaviitteiden määrä on yli kymmenen. Vuosi 1999 on fraasin esiintymissä toistaiseksi tilastohuippu. Tämän jälkeen sen käyttö tilapäisesti hieman hiipuu, kunnes alkaa uudelleen elpyä 2010-luvulle tultaessa. Vuonna 2012 ja sen jälkeen ilmaus on jälleen ollut hyvin aktiivisessa käytössä kirjallisia tuotoksia otsikoitaessa.

http://www.oph.fi/saadokset_ja_ohjeet/laadunhallinnan_tuki/wbl-toi/mene…
https://rapidbi.com/history-of-the-swot-analysis/