Mistä nimitys pakkahuone tulee?

Kysytty

Mistä nimitys pakkahuone tulee?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kielitoimiston sanakirja antaa sanalle pakka seuraavat määritelmät: 1. tasainen pino samankokoisia levymäisiä esineitä, pinkka, ja 2. varastointia ja myyntiä varten kääröksi kierretty kangaserä.

Maarit Mannilan teos Mariankatu 3 : vanhan tulli- ja pakkahuoneen historiaa puolestaan kertoo, että pakkaa on Suomessa ja Ruotsissa käytetty mittayksikkönä, jolla esimerkiksi pellavaa, puuvillaa ja kangasta on mitattu. Pakkaa on käytetty myös rakennustarvikkeiden ja puutavaran lukumäärää ilmoittavana mittana.

Teos kertoo myös, että 1590-luvun lopulla rakennettiin ensimmäinen meritullinkantoon tarkoitettu uudisrakennus Ruotsissa. Tästä Skeppsbron tullirakennuksesta alettiin käyttämään nimitystä pakkahuone siihen asti käytetyn tullisuojan sijasta. Tullattava tavara kannettiin laivasta tullimaksun määräämistä varten pakkahuoneeseen, jossa tarkistettiin, että lastin arvosta ja määrästä oli annettu oikeat tiedot. Ruotsissa on käytetty termiä packhus, jolla on tarkoitettu tullin yhteydessä toimivaa varastorakennusta.

Oletettavasti nimitys pakkahuone on johdettu siitä, että tilaa on käytetty tullattavan tavaran tilapäiseen säilyttämiseen ja lastista annettujen määrien tarkistamiseen, sekä rakennuksen ruotsinkielisestä nimestä.

https://www.kielitoimistonsanakirja.fi/#/pakka?searchMode=all

Mannila, Maarit. Mariankatu 3: Vanhan tulli- ja pakkahuoneen historiaa. Suomalaisen Kirjallisuuden Seura : Helsingin kaupunginmuseo, 2006.

4 ääntä

Kommentit

Pakkahuone on hakusanana Nykysuomen sanakirjassa. Lyhyt, hyvä selitys.