Mistä nimi Nana tulee ja milloin sen nimen nimipäivä on?

Kysytty

Mistä nimi Nana tulee ja milloin sen nimen nimipäivä on?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Pentti Lempiäisen ”Nimipäivättömien nimipäiväkirja” (WSOY, 1989) kertoo, että Nanan nimipäivää voidaan viettää 9.7., jolloin juhlivat myös Nanna, Nanny ja Nanni. ”Nana” on nimen ”Nanna” ranskalainen muoto ja peräisin nimestä ”Anna”. Kustaa Vilkunan teos ”Etunimet” (Otava, 2005) kertoo, että ”Anna” on puolestaan peräisin heprealaisesta nimestä ”Hannah”, jonka merkitys on ’armo’.

10 ääntä

Kommentit

Nanna on myös asynja, jumalatar, skandinaavisessa mytologiassa. Hän oli Balder-jumalan puoliso.