Mistä nimi kirs tulee /ratsutilan perustaja Suomenniemi

Kysytty

mistä nimi kirs tulee /ratsutilan perustaja Suomenniemi

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Väestörekisterikeskuksen Nimipalvelun mukaan sukunimi Kirs on tai on ollut sukunimenä 68 suomalaisella:

https://verkkopalvelu.vrk.fi/nimipalvelu/

Tälle nimelle ei löytynyt selvitystä sukunimioppaista tai muistakaan kirjaston käytössä olevista lähteistä. Sukunimi Kirsilä pohjautuu evijärveläiseen talonnimeen, joka on suomeen mukautunut muoto ruotsalaisesta nimestä Girs tai Giers. Kirsilä-nimisen torpan nimeä on selitetty myös sanalla kirsi, joka tarkoittaa routaa. Kirsi-sukunimellä on yhteys ruotsinkieliseen sanaan kirsebär. Sukunimi Girs on annettu paikoin ruotusotamiehille lisänimeksi, ja se ilmeisesti tulee ruotsin kielen sanasta gärs, joka tarkoittaa kiiskeä. (Lähde: Mikkonen, Paikkala, Sukunimet, 2000)

3 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Autiotilaluettelossa 1700-luku Kirs-niminen ratsumien alkanut viljellä tilaa Suomenniemellä. Ratsumiehen joukko-osasto ja rekrytointi mahdollisesti toisi
lisäselvyyttä - mistä Xrister Kirsin vanhemmat ovat kotoisin eli tulleet S-niemelle. (s. noin 1700, k.29.07.1786)