Mistä mihin euromäärään mahtaa olla kirjoituskilpailujen tuomarien palkkiohaarukka?

Kysytty

Mistä mihin euromäärään mahtaa olla kirjoituskilpailujen tuomarien palkkiohaarukka?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tarkkoja summia ja tietoja kirjoituskilpailujen tuomarien palkkioista on vaikea selvittää. Voisi olettaa, että kirjoituskilpailutuomarien palkkiot vastaisivat suhteessa samoja summia, mitä kirjallisuuspalkintoraatien jäsenet saavat. Rahasummina kirjallisuuspalkintoraatilaisten palkkiot liikkuvat nollan ja kahdentuhannen euron välillä.

Koska palkinnon jakaja on usein säätiö, suuria varoja raatilaisten palkkioihin ei useinkaan ole. Käytettävissä olevat rahat halutaan käyttää voittajan palkintosummaan. Kirjallisuusraatilaisten vaivannäkö kerryttää pankkitilin sijasta heidän kirjahyllyjensä kokoelmia. Yleensä arvioitavat kirjat toimitetaan raatilaisille maksutta ja he saavat ne pitää itsellään. Jos arvioitavaan kategoriaan kuuluu kymmeniä tai vielä enemmän teoksia, voi saatujen kirjojen arvo nousta rahallisesti palkkiosummaa suuremmaksi.