Mistä Max Blecherin kirjasta mahtaa olla peräisin tämä lainaus, ja löytyykö siitä julkaistua suomennosta: ”En gång började det brinna i biografen. Filmremsan…

Kysytty

Mistä Max Blecherin kirjasta mahtaa olla peräisin tämä lainaus, ja löytyykö siitä julkaistua suomennosta:

”En gång började det brinna i biografen. Filmremsan gick av och fattade genast eld och inom några sekunder syntes lågorna på vita duken som en sorts hederlig vink om att biografen brinner, och samtidigt som en logisk fortsättning på projektorns roll att presentera aktualiteter, vilket den gjorde på detta vis och med yttersta perfektion visade upp det mest rykande aktuella, nämligen att den själv stod i lågor.”

Vastaus

Vastattu

Kyseinen tekstikohta on peräisin Max Blecherin romaanin Întâmplari in irealitatea imediata ruotsinkielisestä käännöksestä Händelser ur den omedelbara overkligheten (h:ström Text & kultur, 2010). Ruotsintaja on Inger Johansson. Suomeksi Blecherin kirjaa ei ole julkaistu.